Bu kitapta
yer alan yazılarımda, felsefe, eğitim, tarih, toplum, insan vd konuları
felsefi ve etik açıdan ele almaya, düşünce akrabalarımızla ortaklık
kurarak irdelemeye çalıştım. Yazılardaki değerlendirmeler okurları da bu
konular üzerinde düşünmeye yöneltirse, kitabın işlevini yerine getirmiş
olacaktır.
Önsöz
1.
FELSEFE ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
1.1. Ontoloji
1.2. Ontolojinin Bazı Temel Sorunları
1.3. Antropolojik Kuramların Temel Savları
1.4. Felsefi Antropoloji Açısından Dil
1.5. Felsefi Antropoloji Açısından İnsan, Etik ve Üniversite
1.6. Felsefi Antropoloji Açısından Çağdaşlaşma
1.7. Etik Üzerine Değinmeler ve Üniversite
1.8. Hukuk ve Etik Arasındaki İlişki
1.9. David Hume’da Bilim ve Felsefede Tecrübenin Önemi
1.10. Cumhuriyet’in Felsefe Ortamına Katkıları ve Türkiye’de Felsefenin
Kurumsallaşması
1.11. Mengüşoğlu Felsefesinin Temel Tutamakları
1.12. Mengüşoğlu’nun Ardından
2.
EĞİTİM ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
2.1. Felsefi Antropoloji Açısından Eğitim ve Kültür
2.2. Eğitim Sorunlarına İlişkin Kimi Değinmeler
2.3. Öğretim Birliği Yasası Üzerine
2.4. Öğretim Birliği Yasası ve “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi” Dersi
Üzerine
2.5. Sekiz Yıllık Eğitim ve Sorunlarımız
3.
TARİH ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
3.1.
Tarih ve Kategorileri
3.2.
Nietzsche ve İnsanın Tarihle İlişkisi
3.3.
Mengüşoğlu ve Tarihe Yeni Bir Yaklaşım
4.
İNSAN-TOPLUM ve TOPLUMBİLİM
ÜZERİNE
DÜŞÜNCELER
4.1.
İnsan-Toplum-Toplumbilim
4.2.
İnsan ve Teknik
4.3.
Türkiye Penceresinden Avrupa Düşüncesi
4.4.
Atatürk ve Laiklik
4.5.
Bedia Akarsu ile Aydınlanma Üzerine Söyleşi
4.6.
Diş Hekimliğinde Reklam ve Etik
4.7.
TÜSİAD’ın Bir Ders Kitabı Projesi Üzerine
Lise yıllarında
başlayan ve şimdi de devam eden felsefe çalışmalarında iki özdeyiş benim
için birer yaşam ilkesi oldular. Bu özdeyişlerinden birisi Nietzsche’nin
“Tarihin Yaşam İçin Yararı ve Zararı Üzerine” adlı kitabının önsözünde
Goethe’nin Schiller’e yazdığı mektuptan yaptığı bir alıntıda dile
gelmektedir. Goethe şöyle diyor Schiller’e: “Etkinliğimi artırmadan ya da
doğrudan doğruya canlandırıp yaşamıma bir şey katmayan, yalnızca bilgi veren
herşeyden nefret ediyorum”.
Diğer özdeyiş ise
David Hume’da. Hume “İnsan Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma” adlı
eserinde ise şöyle diyor: “Filozof olun; olun ama tüm felsefeniz içinde yine
insan kalın”.
Farklı bir şekilde dile
getirilmiş olsalar bile, felsefenin -bir zamanlar dendiği gibi- fildişi
kulesinden çıkmasının gerekliliği üzerine olan bu iki özdeyiş bütün felsefe
okumalarımın ve çalışmalarımın ana eksenini oluşturdu.
Bunun yanı sıra Takiyettin
Mengüşoğlu gibi bir hocanın öğrencisi asistanı ve meslektaşı olmanın bana
kazandırdığı bir diğer bakış açısı ise felsefenin eylemlerle değerlerle, en
geniş anlamda yaşamla olan birlikteliğini görebilmenin gösterebilmenin
felsefe okumalarındaki yeri, önemi ve değeriydi.
Bunun gerçekleşmesinin
olmazsa olmaz koşulu; kuşkusuz eğitim. İnsanın yaşamının sonuna dek süren
bir eğitim. İnsanın insan olarak kendisini gerçekleştirmesi ve
geliştirmesi için tüm kapıları açan bir eğitim insanı eğitim yapan bir
eğitim. Bu kitapta yer alan yazılarımdaki soru ve sorunları yukarda
belirttiğim temel ilkeler doğrultusunda ele almaya, irdelemeye çalıştım.
Yazılarımdan bir kısmı çeşitli dergilerde yayımlandı; bir kısmı ise çeşitli
toplantılarda bildiri olarak sunuldu.
(...)
Ama Prof. Dr. Betül
Çotuksöken olmasaydı, onun dostluğu, desteği olmasaydı yazıların bir araya
gelmesi herhalde söz konusu olmazdı.
Sevgili
Betül’e verdiği destek için, bugüne kadar hiç eksilmeyen dostluğunu ve onun
kendi ifadesiyle düşünce akrabalığını benimle paylaştığı için kendisine
yürekten teşekkür ederim.
Sayfa: 144
Boyut: 14 x 23 cm2
ISBN:
975-6342-51-X
Kağıt: 80 gr. Lüks Kitap Kağıdı
Cilt: Amerikan Cilt
|