Kitap Hakkında -
Arka kapak yazısı.
Bu kitapta dilbilim, Türkçe,
yabancı dil öğretimi ve genel olarak eğitim konusundaki yazılar bir araya
getirilmiştir. Yazar, ilkokuldan üniversiteye çeşitli eğitim basamaklarında
öğrendiği, tanıklık ettiği sorunları özellikle dilbilimci gözü ile yeniden
değerlendirmekte, okurlarını bu konularda düşünmeye çağırmaktadır.
Bu tartışmalarda öne çıkan
temel görüş, dil-eğitim-aydınlanma arasında vazgeçilmez bağlar bulunduğu ve
bu bağlantıların anlaşılması için dil konularında kişisel tutum yerine
bilimsel bakış açısının temel alınmasının gerekli olduğudur. İşte bu
anlamda yazıların temel ilgi alanını dilbilim oluşturmaktadır.
Dilbilimin iletişim ve teknoloji çağı olarak adlandırılan
yüzyılımızda toplumbilimleri arasında ayrıcalıklı bir yeri vardır. Türkçeyi,
eğitimi, dünyamızı, kısacası kendimizi, genel olarak insanı daha iyi anlamak
için dilbilim ve dil bilimleri üzerinde daha çok düşünmemiz gerekiyor.
***
Önsöz. Bu kitapta son 10 yılda çoğu
Cumhuriyet Bilim Teknik'te (CBT), Türk
Dili’nde
ve Öğretmen Dergisinde yayımlanan yazılar bir araya getirilmiştir.
Bu
yazılardaki temel düşünce bilimle toplumun birbirine yaklaştırılmasıdır.
‘Bilim için bilim’ düşüncesini yadsımamakla birlikte, bilimin sonuncul
amacının, insanın ve toplumun mutluluğunun sağlanması olduğunu düşünüyorum.
Bunun için bilimin basite indirgenmesi gerekmez; anlaşılır kılınması, insan
ve insanlığın yararına olduğunun somut olarak gösterilmesi yeterlidir.
Bu
yazılarda sürekli olarak vurgulanan düşünceler şöyle özetlenebilir: Bilim
sürekli gelişmektedir, bu gelişmelerin izlenmesi, dil çalışmalarında ve
eğitimde kişisel görüşlerden çok bilimsel tutumun temel alınması bizi daha
sağlıklı sonuçlara götürecektir. Öte yandan ülkemizde, sayıları az da olsa,
dil devrimi ve Köy Enstitüleri örneğinde olduğu gibi, başarılı olmuş dil ve
eğitim uygulamaları vardır; bu uygulamaları yok saymak, bütünüyle dışarıdan
alınmış modellere bel bağlamak akılcı bir tutum sayılamaz. Bir bakıma son
yıllardaki başarısızlıklarımızın temelinde, politikanın bilime yön vermeye
çalışması yanında, özellikle eğitim etkinliklerinde geçmişteki başarıların
yeterince değerlendirilmemesi bulunmaktadır.
İlkokul
öğretmenliğinden üniversite öğretim üyeliğine uzanan 50 yıllık deneyimlerin
ışığında ülkemizde yeterli birikimin bulunduğuna inanan birisi olarak,
gizilgücümüzü yeniden harekete geçirdiğimizde, birçok sorunun çözümünde
başarılı olacağımızdan hiç kuşku duymuyorum. Kitaptaki yazılar bu amaca
ulaşabilmemiz için gerekenleri yeniden düşünme olanağı verebilirse amacına
ulaşmış olacaktır. -
Prof.
Dr. Ahmet KOCAMAN
Önsöz
DİLBİLİM
Üniversitelerde Dilbilimin Yeri Üzerine
Dil Devriminin 70. Yılında Öncelikleri Üzerine Düşünceler
Metindilbilimden Deyişbilgisine
Dil Kullanımında Doğruluk ile Yerindelik Üzerine
Dil, Dil Devrimi ve Ötesi
TÜRKÇE ve YABANCI DİL ÖĞRETİMİ
Türkçeyi Dert Etmek
Dilbilimden Türkçe Öğretimine
Türkçe Öğretiminde Yeni Açılımlar
İşlevsel Dilbilgisine Doğru
Dilbilim İlkeleri Işığında Türkçede Yazım Sorunları
Dil Kullanım Düzlemi Üzerine Düşünceler
Türkçe Bilim Dili Üzerine Düşünceler
Yabancı Dil Öğretiminde Yeni Yönelimler
Üniversitelerde Yabancı Dil Öğretimi
Yabancı Dil Öğretiminde Nitelik Sorunu
Çözüm: Nitelikli Dil Öğretimi
EĞİTİM
Eğitim ve Bilinçlenme
Eğitimde İşlevsellik
Eğitimde Biçimsellikten Kurtulmak
Eğitimde Açmazlarımız Üzerine Düşünceler
Eğitimdeki Çıkmazın Nedenleri Üzerine
Sayfa: 80
Boyut: 14 x 23 cm2
ISBN: 978-975-6342-63-3
Kağıt: 80 gr. Lüks Kitap Kağıdı
Kitabın Önerilen Satış Fiyatı
9 TL'dir.
|