***
ÇAĞRI ***
Değerli Basın
Mensupları
Demokratik bir toplumun eğitim
yoluyla oluşabileceğine inanan derneğimiz, bir yandan çocuklarımızın okul
eğitimine kavuşturulma çabalarını sürdürürken bir yandan da eğitimin
kalitesinin yükseltilmesine destek vermektedir. Bu bağlamda yürüttüğümüz
Yaratıcı Okuma Projesi kapsamında İlköğretim Okullarına yönelik bir dizi
kitap hazırladık. Projemizin ve kitaplarımızın kamuoyuna tanıtımında siz
değerli basın mensuplarının bize vereceğiniz destek çalışma gücümüzü
artıracaktır. Bu destek için şimdiden teşekkürlerimizi sunarız.
Tarih: 23. Mart. 2006
Saat : 13:00 - 14:00
Ek: BASIN BÜLTENİ
Okuma edilgen bir eylem değil, kişinin bütün zihinsel gücünü ortaya
koymasını gerektiren etken bir etkinliktir. Bu etkinlik içinde;
çocuklarımızın okuma sevgisi, becerisi kazanmalarına, hayatı
sorgulamalarına, olaylara çok yönlü bakabilmelerine, üretken/ etkin
birey-okurlar olmalarına destek olabilmek için yola çıktık.
ÇYDD olarak anlatmak
istediklerimizi anladığı, düşüncelerimizi paylaştığı, bizlere uygun çalışma
atmosferi hazırladığı ve projemize tecimsel kaygılarla yaklaşmadığı için
TOROSLU KİTAPLIĞI ile çalışmayı birlikte kotardık.
ÇYDD ve TOROSLU
KİTAPLIĞI olarak bu projedeki ortak amacımız; yatılı bölge okullarına,
kentlerin varoşlarında yaşayan ekonomik durumu kısıtlı öğrencilere,
olanaksız kütüphanelere ve okullara hazırladığımız yaratıcı okuma dizisinin
kitaplarını sponsorlar (bağışlar) aracılığıyla ücretsiz olarak
ulaştırmaktır. En büyük desteklerimizden biri de dizide yer alan kitapların
yazar ve çizerleri oldu. Teliflerini kendi istekleriyle bize, dolayısıyla
hedeflediğimiz bölgelerdeki çocuklara bağışladılar.
ÇYDD ve TOROSLU KİTAPLIĞI’nın el birliği ile
hazırlanan bu kitaplar, yeni İlköğretim Türkçe programının beklentilerini
karşılayabilecektir. Kitaplar, öğretmenlerin Türkçe derslerinde
kullanabilecekleri metinlerden ve yapabilecekleri etkinliklerden
oluşmaktadır. Ayrıca, çocuğunun etkin bir okur olma yolunda ilerlemesini
isteyen anne-babalar da bu kitaplardan ve Yaratıcı Okuma Dosyalarından
yararlanabilirler.
Yaratıcı Okuma Dizisi,
ÇYDD Beyoğlu Şubesinin
beş yıl önce başlattığı
Yaratıcı
Okuma Projesinin devamıdır.
Dizi beş
kitaptan oluşmaktadır.
Aşağıda adları verilen çocuk edebiyatının değerli yazarları, bu dizi için
kitaplar yazdılar, değerli çizerler kitapları resimlediler Biz de ÇYDD
olarak bu kitaplar için Yaratıcı Okuma Dosyaları hazırladık. İstedik
ki çocuklar bu kitaplarla eşsiz bir okuma ve görme serüveni yaşasınlar ve bu
serüvenini yazıya geçirerek saklayabilsinler.
Dizinin
amacı:
- Öğrencilerin
okuduklarından, gördüklerinden zevk almalarını sağlamak
- Onları edebiyat ve
resim sanatıyla tanıştırmak
-
Öğrencilerin okuduklarını,
gördüklerini daha iyi anlamalarını, okuduklarıyla, gördükleriyle iletişim
kurmalarını, okuduklarıyla, gördükleriyle kendi yaşamları arasında
bağlar kurmalarını ve kitabın ötesini düşleyerek yeniden üretmelerini
sağlamak
- Edebiyatın değişik
türleriyle tanıştırmak
- MEB yeni Öğretim Programlarının yapılandırıcı ve öğrenci odaklı eğitim
yaklaşımlarına yardımcı olmak
Yazarlar |
Adları |
Çizerler |
Tür |
Dosya |
Sevim Ak
|
Gökte Biri Var |
Behiç Ak |
Roman |
Ayrı çalışma dosyası |
Seza K. Aksoy
|
Şişko Patates |
Ferit Avcı
|
roman |
Ayrı çalışma dosyası |
Zehra İpşiroğlu
|
Şimdiki
Çocuklar Hâlâ Harika |
Gözde Bitir Sındırgı |
Roman |
Ayrı çalışma dosyası |
Mavisel Yener |
Şiir Saldım
Gökyüzüne
|
Gözde Bitir Sındırgı |
Şiir |
Kitap içinde |
Nazan İpşiroğlu |
Resimlerle
Konuşalım |
15
ünlü ressamın resimleri |
Resim |
Kitap içinde |
Oya
ADALI ile Söyleşi
Sevgili Oya Adalı, 10 yıldır
ÇYDD Beyoğlu şube başkanlığını sürdürüyorsunuz. Bu güne dek birçok
başarılı çalışmaya dernek ve şube olarak imza attınız. Özellikle kız
çocukların okumasına destek olmak, çağdaş, bireylerin yetişmesine maddi
manevi katkı sağlamak için çeşitli çalışmalarda bulundunuz. Bugünlerde
‘yaratıcı okuma dizisi’ başlığı altında (10-14 yaş çocuklar için)
yayımlanan bu beş kitap ve öncesi için konuşamaya başlayalım. Bu
projedeki amacınız nedir?
ÇYDD olarak bizler çağdaş bir toplumun oluşturulmasında eğitimin çok
önemli olduğu bilinciyle yola çıktık. Bir yandan eğitimin
yaygınlaştırılması, okullaşma oranının yükseltilmesi için büyük bir çaba
gösterirken bir yandan da eğitimin niteliğinin yükseltilmesi
çalışmalarını yürüttük. Yaratıcı Okuma Projemiz de CYDD Beyoğlu
Şubesi’nce bu bağlamda yürüttüğümüz projelerden birisi.
Bu noktada amacınıza
ulaşabildiniz mi?
Yaratıcı Okuma Projesi’ne 2000 yılında başladık. Amacımız çocuklara
okumayı sevdirmek ve onların yaratıcı, üretken okurlar olmalarına destek
olmaktı. “Okuma insanın ufkunu genişletir, onun duyyaya geniş bir açıdan
bakmasını sağlar.” diyorduk öğrencilerimize. Ama bu ancak yaratıcı
üretken bir okuma yoluyla sağlanabilir. Okuma okullarımızda genellikle
edilgen bir eylem olarak düşünülüyor, kitaplar verilerek öğrenciden
okumaları isteniyor, okudukları özetletiliyor, ama onlardan okumaları
üzerinde düşünmeleri, okuduklarından kalkarak kendilerini ve yaşadıkları
dünyayı sorgulamaları, okuduklarını daha öteye götürmeleri, üretmeleri
beklenmiyordu. Biz bu tür okumanın da eğitimle kazanılabileceğini
düşündüğümüzden bu projeyi hazırladık. Projeyi Zehra İpşiroğlu, İ:Ü:
tiyatro bölümündeki öğrencileriyle yürüttü. Proje, Beyoğlu ilçesi
ilköğretim okullarında iki yıl üst üste yarışma biçiminde uygulandı.
Ortaya çıkan sonuç çok başarılıydı. Bu deneyimlerimizi Yaratıcı Okuma
I-II adlı kitaplarımızda yazdık. Bu kitaplarla öğretmenlere de etkinliğe
dayalı eğitim çalışmaları için örnekler sunmuş oluyorduk.
Projenin oluşum sürecinden
bahseder misiniz?
Şu anda yayınlanmış olan elinizdeki Yaratıcı Okuma Dizisi işte bu
projenin devamı. MEB ilköğretim programlarını değiştirdi. Yeni
ilköğretim programlarında benimsenen eğitim yöntemi “öğrenci odaklı”,
“yapılandırmacı eğitim”. Bu yöntemler bizim yaratıcı okuma
çalışmalarımızla bir paralellik göstermekte. Biz de hem yaratıcı okuma
eğitiminin yaygınlaşması hem de ilköğretim okullarında bu yöntemi
uygulayan öğretmenlere destek olmak için bu diziyi hazırladık. Ayrıca
Çocuklarının iyi, yaratıcı, üretken bir okur olmasını isteyen
anne-babalara da yardımcı olmak istedik.
Bundan sonraki projelerinizden
bahseder misiniz?
Projeyi ÇYDD Beyoğlu Şubesi adına Oya Adalı, Nazan İpşiroğlu, Zehra
İpşiroğlu, Şeyda Ozil birlikte yürüttük. Dizi için değerli
yazarlarımızdan bizim için kitaplar yazmalarını istedik. Onlar bu
isteklerimizi sevinçle karşıladılar ve bugün elimizde bulunan dört
kitabı, Sevim Ak “Gökte Biri Var”, Seza Aksoy Kutlar “Şişko
Patates”, Zehra İpşiroğlu “Şimdiki Çocuklar Hâlâ Harika”, Mavisel
Yener “Şiir Saldım Gökyüzüne” bize gönderdiler. Değerli çizerlerimiz
Behiç Ak, Ferit Avcı, Gözde Bitir Sındırgı kitapları
resimlediler. Nihal Kuyumcu, Funda Aybat, Reyhan Özden dosyalar
için sorular hazırladılar. Beşinci kitabımızsa görsel okuma denemesi
oldu. Nazan İpşiroğlu bize ‘Resimlerle Konuşalım’ adlı kitabı hazırladı.
Kitap 15 Türk ressamının resimleri üzerine kurulu. Biz de projemiz
doğrultusunda tüm kitapların dosyalarını düzenledik. Papatya Yayıncılık
Eğitim- Toroslu Kitaplığı bizim düşüncelerimizi anladı ve birlikte
uyumlu bir çalışma yürüttük.
Böylece bugün karşınızda gördüğünüz bu kitaplar bir birliktelik ve
dayanışmanın ürünü olarak size ulaştı.
‘Yaratıcı Okuma Dizisi’nden beklentimiz kitaplarımızın okullara
ulaşması, çocuklarımızda yaratıcı okuma alışkılığının gelişmesine,
yerleşmesine katkıda bulunması. Bunun için kitaplarımızın en uzaktaki
okullarımıza dek ulaşmasını amaçlıyoruz.
Bu iki yolla olabilir. Eğitime katkıda bulunmak isteyen her kuruluş, her
kişi ÇYDD Genel Merkezi ya da Beyoğlu Şubesine kitap bağışı olarak
kullanılmak üzere katkıda bulunurlarsa kitapları Yatılı Bölge
Okullarından başlayarak alım gücü kısıtlı okullarımıza ulaştırmak
istiyoruz. Ayrıca çocukları için bu diziyi alanlar bir dizi tutarını
derneğimiz hesabına, kitap bağışı olarak yatırabilirler. Bunun için
ciddi biçimde destekler bekliyoruz.
-
Öğrencileri edebiyatla ve resim sanatıyla tanıştırmak
-
Öğrencilerin edebiyat eserlerinden ve resim sanatından zevk almalarını
sağlamak
-
Öğrencilerin okuduklarıyla, gördükleriyle kendi yaşamları arasında
bağlar kurmalarını ve kitabın ötesini düşleyerek yeniden
üretmelerini sağlamak
-
Öğrencileri edebiyatın değişik türleriyle tanıştırmak
-
Milli Eğitim Bakanlığı’nın yeni Öretim Programlarının yapılandırıcı ve
öğrenci odaklı eğitim yaklaşımlarına yardımcı olmak.
Sayın Rifat Çölkesen, siz bir
akademisyensiniz, ancak yayıncılık dünyasında da 3 yayınevi ile önemli
çalışmalara imza atıyorsunuz. Örneğin Papatya Yayıncılık Eğitim'de TBV
ile Türkiye Bilişim Ansiklopedisi, Toroslu Kitaplığı'nda ÇYYD-Beyoğlu
Şubesi (Oya Adalı) ile "yaratıcı okuma dizisi" ve üçüncü yayınevinde de
"okul öncesi çocuk kitapları" projeleri gerçekten önemli çalışmalar.
Herbiri alanında bir boşluğu dolduryor. Bu çalışmalarınızda amacınız
nedir? Hem bir akademisyen hem bir yayıncı olmayı bize anlatır mısınız?
Evet, ben bir
akademisyenim. Hem bir öğretim üyesi hem de Beykent Üniversitesi
Bilgisayar Mühendisliği kurucu bölüm başkanıyım. Akademisyen olarak
amacım popülerlikten uzak, bilime ve
toplama bir karınca adımı kadar da olsa yenilik ve katkı sağlamak.
Yayıncı olmak, aslında, akademisyenliğimi tamamlayan bir unsur; kitap
konusunda kendi yaşamımda gördüğüm eksiklikleri zamanında birtakım
yayıncılara anlatmaya çalıştım. Ancak, yayıncılık sektörünü, ne yazık ki
güzel ve nitelikli bir eserden daha çok "satar mı" düşüncesiyle kitaplar
basmaya çabaladığına tanık oldum. Benim için kitap bir "aşk"; kimseninin
yapmadığını, yapamadığını yapmak hem içerik hem de baskı kalitesiyle
kitapların üretilmesine önayak olmak müthiş bir duygu; katkımın olduğu
kitapları kitapçı raflarında görmek açıklaması imkansız duygular
uyandırıyor bende...
Neden 3 farklı yayınevi?
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaptığımız çalışmalarda yayıncılık
dünyasını araştırdık. Tek bir yayıncılık markası ile tüm konuları
kapsayan yayınlar yapılmasını uygun bulmadık. Bu nedenle Papatya
Yayıncılık Eğitim ile "bilimsel ve teknik kitaplar", Toroslu Kitaplığı
ile "kültür, sanat, edebiyat ve ilköğretim kitapları" ve üçüncü
yayınevimizde de "okul öncesi çocuk kitapları" basılması
kararlaştırıldı. Herbir yayınevinin çok güçlü yayın danışmanları vardır.
Benim yayıncılıktaki görevim fazla değil aslında Papatya Yayıncılık
Eğitim'de yayındanışmanlığı yapıyorum; Toroslu Kitaplığı'nın
yayındanışmanı sayın Yusuf Çotuksöken, üçüncü yayınevimizin ayrı bir
yayındanışmanı var. Yayınevi çalışanları olsun, dağıtım şirketi (Toros
Dağıtım Kitap) çalışanları olsun çok özverililer; bu arkadaşlarımızla
herşey başarılabilir; üstelik kadro da her geçen büyüyor.
Şu anda hangi
projeleriniz bitti veya bitmek üzere?
TBV ile "Türkiye Bilişim
Ansiklopedisi" bitti; yaklaşık 20 editör, 3 başeditör ve yaklaşık 150
yazar; müthiş bir eser! Tüm değerli bilim adamları ve sektör
temsilcileri bu ansiklopidede; bir bilişim insan kaynakları rehberi, bir
bilişim ansiklopedisi.
ÇYDD ile "Yaratıcı Okuma Dizisi"nin ilk aşaması bitti; 5+3 kitap
basıldı ve dağıtıma verildi. Oya Adalı, Nazan İpşiroğlu, Zehra
İpşiroğlu, Şeyda Ozdil birlikte yürütüldü. Yazarlarıyla ve
çizerleriyle ( Sevim Ak, Seza Aksoy Kutlar, Zehra İpşiroğlu,
Mavisel Yener, Behiç Ak, Ferit Avcı, Gözde Bitir Sındırgı, Nihal
Kuyumcu, Funda Aybat, Reyhan Özden) tekrarı zor yapılacak bir dizi.
Cenk Gündoğdu
koordinatörlüğü'nde "Şairlerimizin Kendi Seçtikleri Dizisi"nin ilk
aşaması bitti; ikinci aşama çalışmaları devam ediyor. Arif Damar, Haydar
Ergülen, Müslim Çelik, Salih Bolat ve daha nice şairlerimiz; gerçekten
övülmeye değer bir çalışma.
Bir diğer projemiz de okul
öncesi çocuklarımız için "Anadolu Masalları" ve "Eğitim Dizisi" bitmek
üzere. Birçok ressam, çizer ve yazar bu projemizde. Anadolu'nun
zenginlikleri, güzellikleri, kültürleri bu dizimizde; Anadolumuzu
nitelik ve baskıda Avrupalı yapan müthiş bir dizi.
Bir de üniversitemde
yaptığım mesleki projelerim var. Şu sıralar daha çok graf algoritmaları
ve IPv6 üzerine uğraşıyorum.
Yeni projeleriniz var
mı?
Evet, oldukça fazla. Güzel
ve nitelikli olan herşeye açığız, çünkü. İnanıyoruz ki, güzel/nitelikli
insanlarla güzel işler yapılır. Seçimimiz bu yönde. Magazinsel
eserlerden uzak duruyoruz.
|